~ The Book Thief ~

 
Liesel Meminger

HERE IS A SMALL FACT: you are going to die.
Liesel Meminger är elva år gammal när hon stjäl sin första bok. Hon plockar upp Dödgrävarens Handbok från den istäckta marken vid sin brors grav. Liesel ser inte döden den dagen, det gör bara hennes bror, men döden ser henne. Döden ser henne tre gånger. Han ger oss hennes berättelse, i sina alldeles egna ord, men det är inte bara hennes. Den tillhör alla på gatan som är döpt efter himlen; som samlades i bombrummen och lyssnade på Boktjuvens berättelser, medan himlen föll ovan dem.
Det är Tyskland, 1939, och Liesel förlorar sin bror på ett tåg på väg till Molching; Hans och Rosa Hubermann; Rudy; slagskämpen; dragspel; ord; och Himmel Straße.
 
She was the book thief without the words.
Detta kommer inte vara mycket till en recension. Det kanske är en dum början till vad jag planerar att göra till en serie av bokrecensioner, men det är samtigt passande. Vilken bok ska man börja med om inte denna? Vilken bok ska vara den allra första att skriva om, om inte den första och enda jag kallat 'favorit'?
Jag läste Boktjuven sommaren 2010. När jag läste de sista orden låg jag på en strand i Kroatien, och när jag lade ner boken var blodet som rusade förbi mina öron dragspelsmusik, orden satt fast i min strupe, Döden andades mig i nacken, men mina ögon var torra.
Det var första gången jag läste Boktjuven, och den sista. Trots att jag då och då sitter och läser citat, läser de vackra orden från Liesel, Döden och Max, trots att jag ibland håller boken i mina händer och tänker tillbaka till den där gången då jag läste den, så har jag aldrig vågat göra om det. Jag tog upplevelsen, allt det där vackra och hemska, och jag lade i en låda och låste den och gömde den djupt, djupt inne, och lämnade den där. Jag var rädd för att förstöra det. Trots att jag ibland plockar fram lådan och stryker bort dammet och håller den i mina handflator som Liesel håller ord (like the clouds, and she would wring them out like rain), så vågade jag inte öppna den och släppa loss allt det där och ge det en chans att förlora sin vikt.
Sen kom filmen ut. Och för några timmar sedan såg jag den och de första orden, de så väldigt väldigt välkänta orden, kom från en röst som inte var min egen och Döden slet lådan ur mina händer och öppnade den och släppte ut alla de där känslorna som under fyra år legat säkra. Nu surrar dragspelsmusik i mina öron igen. Orden sitter fast i min strupe. Döden talar till mig.
Det var dumt att låsa bort allt. Jag borde ha öppnat boken igen, upplevt den igen, och igen, och igen, och igen. Gör inte mitt misstag. Upplev den.

Some words from Death:
"I could introduce myself properly, but it's not really necessary. You will know me well enough and soon enough, depending on a diverse range of variables. It suffices to say that at some point in time, I will be standing over you, as genially as possible. Your soul will be in my arms. A color will be perched on my shoulder. I will carry you gently away."
 
“A small but noteworthy note. I've seen so many young men over the years who think they're running at other young men. They are not. They are running at me.”
 
“A SMALL PIECE OF TRUTH:
I do not carry a sickle or scythe.
I only wear a hooded black robe when it's cold.
And I don't have those skull-like facial features you seem to enjoy pinning on me from a distance. You want to know what I truly look like? I'll help you out. Find yourself a mirror while I continue.”
 
“I witness the ones who are left behind, crumbling among the jigsaw puzzle of realization, despair, and surprise. They have punctured hearts. They have beaten lungs.”
 
“I am all bluster-
I am not violent.
I am not malicious-
I am a result.”
 
“A human doesn't have a heart like mine. The human heart is a line, whereas my own is a circle, and I have the endless ability to be in the right place at the right time. The consequence of this is that I'm always finding humans at their best and worst. I see their ugly and their beauty, and I wonder how the same thing can be both. Still, they have one thing I envy. Humans, if nothing else, have the good sense to die.”
 
"I saw the Book Thief three times."

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
STARTSIDA
Edda är väldigt nära sin kandidatexamen i litteraturvetenskap och har precis tillbringat två terminer på Acadia University mitt ute i det Ingenstans som majoriteten av Kanada består av. Hon skriver mycket i sitt huvud och lite i den riktiga världen. Allt ni behöver veta om Eddas personlighet är smärtsamt tydligt om ni tittar under "arkiv" här nedan.

Här finns ibland något nytt att läsa. Inte ofta.
» Nordamerika 2018
» Böcker
» Filmer
» ord jag skrivit
» tankar om saker
2013
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun
Jul, Aug, Sep, Okt, Nov, Dec

2016
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun
Jul, Aug, Sep, Okt, Nov, Dec

2018
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun
Jul, Aug, Sep, Okt, Nov, Dec